English ??????? §¢§ì§Ý§Ô§Ñ§â§ã§Ü§Ú ¼ò»¯×Ö Õýów×Ö Hrvatski ?e?tina Dansk Nederlands Suomi Fran?ais Deutsch ?????? Italiano ÈÕ±¾ÕZ ??? Norsk Polski Portugu¨ºs Romani §²§å§ã§ã§Ü§Ú§Û Espa?ol Svenska
  Home | Forum | Articles | Faq | Download
cnc mill    cnc router

CNC HOBBY - CNC Mills, CNC Lathes, CNC Routers, Metal Casting, Servos, Steppers, RC, Planes, Helis, Motion Control

  Shoutbox

2/21/2017
Γρηγόρης Χαιρετώ την ομάδα,μόλις έκανα εγγραφή γιατί θέλω να μου πει κάποιος πόσο θα αραιωσω το σαπουνελαιο που πηρα με αναλογία 20:1 μέχρι 50:1 για Δισκοπροιο

9/22/2016
akis_tzev Ζητήται χειριστής cnc με γνώσεις cad/cam, για τον χειρισμό 5άξονου μηχανήματος κατασκευής επίπλων. κάποιος κάποια πρόταση ?

6/29/2016
janisg Δεν βρήκα τον τρόπο να ανοίξω post . πρόταση αγοράς cnc για επεξεργασία αλουμινίου βακελίτη για χρήση μοντελιστική ( drones planes )

4/15/2016
Aggelson καλησπέρα πως μπορώ να ανεβάσω ένα θέμα για κάποιο πρόβλημα που έχω

11/2/2015
Sheng Han Technology High Quality & Low Cost BALL SCREWS for CNC machines... :difus_dri

6/15/2015
iankarak καλησπέρα, μήπως γνωρίζει κάποιος να μου πει από που μπορώ να προμηθευτώ laser tube 150W και παραπάνω για μηχάνημα cnc laser?

6/1/2015
George_b Καλημερα, ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ !!! :difus_fis

3/2/2015
thanasis922 uparxei kapoio kit etoimo me bimatika drivers kai plaketa?????

3/2/2015
thanasis922 kai 8a h8ela na me boi8isetai me ta hlektronika

3/2/2015
thanasis922 einai h ptuxikh mou gia to tei patras


  Active Discussions

Today
cnc router βελτιωσεις στα τεχνικα μερη by George_b (Υπό Κατασκευή)

Today
ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΡΝΟΥ EMCO MAXIMAT STANDARD by bouboulas (Τόρνοι, Φρέζες Συμβατικης κινησης)

Today
Ταχύτητα προώσης σε φρεζοδράπανο by Minas (Τόρνοι, Φρέζες Συμβατικης κινησης)

Today
Εγκατσταση πεπιεσμενου αερα by Minas (Μπλά Μπλά)

4/24/2017
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΡΝΟΥ ΑΠΟ ΑΡΧΑΡΙΟ by jopapa (Ολοκληρωμένα)

4/23/2017
ελεγχος υψους plasma by zmxncbv (Πωλείται)

4/23/2017
Rack στο ζ αξονα by stathina (Εξαρτήματα Κίνησης)

Διάνοιξη οπών με ακρίβεια για κατόχους τόρνου - 10/10/2005

ΔΗΛΩΣΗ ΑΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ

Όλες οι τεχνικές οδηγίες, σχετικές με την κατασκευή τεμαχίων , που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο, έχουν συνταχθεί με προσοχή ώστε να οδηγούν σε ένα σωστό αποτέλεσμα.

Όμως, δεν μπορεί να αποκλεισθεί η πιθανότητα οι οδηγίες αυτές να έχουν λάθη ή παραλείψεις, ή να μη γίνουν απόλυτα κατανοητές από τον αναγνώστη, ή οι παράγοντες και οι παράμετροι που υπεισέρχονται στην εφαρμογή τους από τον ενδιαφερόμενο να μην είναι οι ίδιοι με αυτούς που έχουν προβλεφθεί. Είναι λοιπόν πολύ πιθανόν, έστω και αν εσύ εφαρμόσεις τα αναγραφόμενα, να μη φθάσεις στο επιθυμητό, σωστό και ασφαλές αποτέλεσμα.
Τα μηχανουργικά είναι μία ευχάριστη απασχόληση, αλλά τα εργαλεία  δεν είναι παιχνίδι Πάντα υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος. Αν εσύ έχεις ενδοιασμούς για τις γνώσεις σου, τις ικανότητές σου ή τη φυσική σου κατάσταση, δεν πρέπει να επιχειρήσεις να κατασκευάσεις τίποτα  ούτε να επιχειρήσεις να λειτουργήσεις  κανενός είδους μηχανουργικό εργαλείο

Για τους ανωτέρω λόγους είναι προφανές ότι η ενασχόληση σου με τα μηχανουργικά , και η εφαρμογή των αναγραφόμενων οδηγιών και προτροπών που περιλαμβάνονται σε αυτό  το άρθρο γίνεται με ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΕΥΘΥΝΗ.

                                                                                                                                                   
                      
Μια τρύπα...

 

  Μια από τις πιο κοινές εργασίες για κάποιον που ασχολείται με τα μηχανουργικά και τις κατασκευές είναι η διάνοιξη μιας οπής συγκεκριμένης διαμέτρου σε ένα υλικό.

   Οι περισσότεροι ερασιτέχνες έχουν την εντύπωση πως το να ανοίξεις μια τρύπα σε ένα υλικό είναι η πλέον απλή εργασία και μόνο ένα τρυπάνι είναι ότι θα τους χρειαστεί .   Αυτή η σκέψη είναι εντελώς λάθος  καθώς η επιτυχία στην ακρίβεια της διαμέτρου τις περισσότερες φορές παίζει μεγάλο ρόλο στην επιτυχία όλης της κατασκευής .

   Είναι πραγματικά κρίμα φίλοι ερασιτέχνες να έχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία και πάνω από όλα να διαθέτουν τόρνο και η τρύπα να γίνεται με ένα δράπανο χειρός στερεωμένο σε μια κινέζικη κάθετη μεγκενούλα  της κακίας ώρας.

 

  Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και ας μιλήσουμε με παραδείγματα για να γίνει πιο κατανοητός ο τρόπος με τον οποίο θα εργαστούμε .

 

Έστω ότι έχουμε δυο κυλινδρικά κομμάτια που στην συνέχεια θα φρεζάρουμε την μια πλευρά τους  για να γίνει επίπεδη και να βιδώσουμε μια πλάκα ώστε εν συνεχεία αυτά τα δυο κυλινδρικά κομμάτια να τρέχουν επάνω σε δυο βέργες καλιμπρέ ατσάλι σαν φορείο μιας μηχανής.

 

Αυτό που πάντα μας βολεύει έτσι ώστε η καθετότητα να είναι απόλυτη είναι να κατεργαστούμε το κομμάτι ενιαία κάνοντας μια διαμπερή τρύπα και στην συνέχεια με την μανέλα σχισίματος να χωρίσουμε το ένα κομμάτι σε δυο

 

  Δένουμε λοιπών το κομμάτι που στην περίπτωση μας είναι ένα τεμάχιο φωσφορούχου μπρούτζου στον τόρνο και ξεκινάμε με τις απαραίτητες εργασίες ξεχονδρισματος , δηλαδή ένα πρόσωπο και ένα πάσο μέχρι το κομμάτι να καθαρίσει και να εξαλειφθεί το οποίο στραβογυρισμα έχει . Το επόμενο στάδιο είναι το τρύπημα μιας τρύπας οδηγού με τον κεντραδορο .

 

    ΚΕΝΤΡΑΔΟΡΟΣ HSS

 Center Drill

Ο κεντραδορος είναι ένα μικρό ατσάλινο υψηλής σκληρότητας τρυπάνι το οποίο ανοίγει την οδηγητική τρύπα την οποία θα μεγαλώσουμε στην συνέχεια με τρυπάνι και boring. 

Πριν συνεχίσουμε όμως θα ήθελα να κάνω μια παρένθεση , λέγοντας ότι είναι αυτονόητο ότι η κουκουβάγια στον τόρνο θα είναι απόλυτα κεντραρισμένη στην αξονική του τόρνου , δηλαδή εάν τοποθετήσουμε μια πόντα στην κουκουβάγια και μια πόντα στο τσοκ οι δυο μύτες θα ακουμπάνε ακριβώς μύτη με μύτη . Εάν η κουκουβάγια δεν είναι κεντραρισμένη πρέπει οπωσδήποτε να ακολουθήσουμε την διαδικασία ευθυγράμμισης της πριν ξεκινήσουμε να κάνουμε οποιαδήποτε εργασία .

   Αφού λοιπών βάλουμε στην κουκουβάγια το τσοκ τρυπανιού πλησιάζουμε την κουκουβάγια στο κομμάτι την σφίγγουμε σε απόσταση τέτοια ώστε να μην ακουμπάει ο κεντραδορος , βάζουμε σε κίνηση  τον τόρνο και γυρνώντας την μανιβέλα της κουκουβάγιας προχωράμε να  ανοίξουμε την τρύπα οδηγό με τον κεντραδορο , σας παραθέτω μια φωτογραφία από το internet την οποία τροποποίησα λίγο και δείχνει το σωστό βάθος τρυπήματος με έναν κεντραδορο.

 

  Depth  ( ΜΕΓΙΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΒΥΘΙΣΗΣ ΚΕΝΤΡΑΔΟΡΟΥ)

Αφού λοιπών τελειώσουμε με αυτό το στάδιο απομακρύνουμε την κουκουβάγια και αφαιρούμε και τον κεντραδορο από το τσοκ της κουκουβάγιας .

 Το επόμενο στάδιο είναι να ανοίξουμε την τρύπα σε μια κατά προσέγγιση διάμετρο (πάντα μικρότερη βέβαια από το τελικό επιθυμητό αποτέλεσμα) χρησιμοποιώντας τρυπάνι .

  Έστω ότι θέλουμε μια τρύπα 18 χιλ. τελικό αποτέλεσμα, έχουμε κάνει τρύπα οδηγό με κεντραδορο 4 χιλ. και ξεκινάμε την βαρετή διαδικασία εναλλαγής τρυπανιών  .

  Εδώ ας κάνουμε μια δεύτερη παρένθεση και ας μιλήσουμε για τα τρυπάνια .

  Το κάθε υλικό όπως πιθανών γνωρίζεται απαιτεί και την δική του γωνία τροχίσματος σε κάθε τύπου κοπτικό εργαλείο  έτσι ώστε να έχουμε την ευκολότερη διείσδυση και το μέγιστο βάθος κοπής . Το ίδιο ισχύει και για τα τρυπάνια . Θα μου πείτε και που θα βρούμε τρυπάνια ειδικά για κάθε υλικό ?

  Αυτό είναι μια πραγματικά δύσκολο να απαντηθεί ερώτηση μιας και σχεδόν όλα τα τρυπάνια του εμπορίου είναι τροχισμένα σε μια γενική γωνία 118 μοιρών και ο μόνος τρόπος να επιτύχουμε άλλες γωνίες είναι να διαθέτουμε τροχιστικό τρυπανιών με μεταβλητές μοίρες . Αυτό είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο αλλά το χέρι πρέπει να μπει βαθιά στην τσέπη αφού το κόστος στην Ελλάδα είναι περίπου 600 Ευρώ .

βέβαια όποιος το αγοράσει δεν θα ξαναχρειαστει ποτέ να αντικαταστήσει τρυπάνι αφού από 3-13 χιλ. θα τα τροχίζει και θα τους αλλάζει μοίρες κατά βούληση .

   Όποιος θέλει να δει το τροχιστικό σε βίντεο:

για όλους τους υπόλοιπους όμως η λύση είναι να ρίχνουν μια ματιά στον πίνακα με τις γωνίες και παρόλο που δεν έχουν τα κατάλληλα τρυπάνια να γνωρίζουν τουλάχιστον ότι είναι εκτός πινάκων και να προχωράν με προσοχή προετοιμασμένοι για chatter τρυπανιού και διάφορα άλλα προβλήματα .


 

Να λοιπών ο πίνακας που και αυτός προέρχεται από το ιντερνέτ :cron; πίνακας που και αυτός προέρχεται από το ιντερνέτ :

Material Point Angle
Steel < 180 HB 118
Steel 180-280 HB 118
Steel 280-380 HB 135-140
Steel >380 HB 135-140
Stainless steel 200-300 series 135-140
Stainless steel 400 series and PH 118
Gray cast iron < 180 HB 90
Gray cast iron 180-200 HB 118
Gray cast iron - > 200 HB 118
Ductile/Nodular cast iron 118
Cast Iron - chilled 135-140
Inconel 600 series 135-140
Inconel X 135-140
Hastelloy 135-140
Titanium and titanium alloys 135-140
A-286 135-140
Monel 118
Aluminum and aluminum alloys 118
Brass 111
Bronze 118
Copper 118

Βλέπουμε ότι ενώ ένα τρυπάνι του εμπορίου που έχει 118 μοίρες κάνει  μια χαρά για αλουμίνιο αντιθέτως στο μαλακό μαντέμι είναι τελείως εκτός  αφού το μαντέμι σκληρότητας μέχρι 180 Brinell θέλει 90 μοίρες  γωνία.  Έτσι τουλάχιστον ενώ δεν μπορούμε να αλλάξουμε το τρόχισμα θα ξέρουμε  ότι πιθανών να έχουμε εμπλοκή του τρυπανιού και άρα πάμε πολύ πιο  προσεκτικά.

Εδώ κλείνει αυτή η παρένθεση και συνεχίζουμε με την διαδικασία διάνοιξης της τρύπας 18 χιλ. στον φωσφορούχο μπρούτζο μας.  Αρχίζουμε λοιπών την εναλλαγή τρυπανιών μεγαλώνοντας σιγά σιγά την τρύπα στο κομμάτι .   Η διαδικασία είναι απλή , τσοκ τρυπανιού στην σωστά κεντραρισμένη κουκουβάγια και εναλλαγή τρυπανιών σε λογικά μεγέθη και όχι βέβαια από το 5 στο 11.  Γιατί όμως δεν κάνουμε την τρύπα μέχρι και τα 18 χιλ. που είναι το τελικό αποτέλεσμα που θέλουμε με τρυπάνι ?   Οι λόγοι είναι τρεις, πρώτον γιατί θα βγει στραβά, δεύτερον γιατί θα βγει μεγαλύτερη σε διάμετρο από την ονομαστική διάμετρο του τρυπανιού (μπουργάνα όπως λένε και οι μάστορες)  και τρίτον γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να βγει και οβάλ.  Ας δούμε όμως τα προβλήματα με την σειρά . Τι σημαίνει θα βγει στραβά ?  Όπως είδαμε για να ξεκινήσουμε την διαδικασία κάναμε την αρχική τρύπα με κεντραδόρο , εάν δεν είχαμε βάλει κεντραδόρο το τρυπάνι θα χόρευε γύρω γύρω και θα υπήρχε κίνδυνος να σπάσει ή να ξεκινήσει το τρύπημα εκτός κέντρου . Με τον κεντραδορο εξασφαλίσαμε ότι ξεκινάμε στο κέντρο του κομματιού όμως στην συνέχεια το απλό τρυπάνι δεν έχει καμιά σχέση με την σκληρότητα του κεντραδορου και άρα όσο ζορίζεται τόσο κάμπτεται και στρεβλώνει και ακολουθεί μια δική του πορεία οπότε εάν στην μια μεριά η τρύπα ξεκίνησε στο κέντρο , μέχρι να βγει από την άλλη μεριά και να ξετρυπήσει το τρυπάνι το σφάλμα θα είναι τεράστιο, διότι ένα δέκατο offset από την μια γίνεται εκατοστά του σφάλματος offset από την άλλη και τελικά το κομμάτι μας για να κινείται στον καλιμπρέ οδηγό θα χρειάζεται μια μικρή βοήθεια από το σφυρί .
Και γιατί θα βγει  οβάλ ή μπουργανα ή και τα δυο η τρύπα ??? γιατί το τρυπάνι όπως είπαμε είναι μαλακό και καθώς στρεβλώνει κόβει περισσότερο από την ονομαστική του διάμετρο  και δεν ακολουθεί ευθεία αλλά χορεύει ας μου επιτραπεί η έκφραση με αποτέλεσμα η τρύπα να είναι κατά τύχη τρύπα στο τέλος .  Έστω λοιπών ότι θέλουμε μια τρύπα 18 χιλ. με την μέγιστη ακρίβεια , μέχρι που θα πάμε με το τρυπάνι ?    Το επόμενο εργαλείο είναι η μανέλα τρύπας η αλλιώς μανέλα boring και αυτή είναι που θα μας οδηγήσει μέχρι ποια διάμετρο θα ανοίξουμε με το τρυπάνι . Το σώμα της μανέλας έχει μια ονομαστική διάμετρο και θα πρέπει να χωράει να μπει στην τρύπα που θα ανοίξουμε με το τρυπάνι .  Ας πούμε λοιπών ότι έχουμε μια μανέλα 10 χιλ. όπως αυτή στην φωτογραφία :


Boring 
ΜΑΝΕΛΑ ΓΙΑ BORING ΜΕ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ ΣΩΜΑ



Η μέγιστη διάμετρος του εργαλείου είναι 10 χιλ. και άρα τρυπώντας μέχρι τα 12 - 13 χιλ. με τρυπάνι είναι μια χαρά αφού και περιθώριο έχουμε μέχρι την τελική διάμετρο να εξαλείψουμε το σφάλμα αλλά και άνετα κινείται η μανέλα στην τρύπα .    Εδώ να πούμε μερικά πράγματα για αυτές τις πολύ χρήσιμες μανέλες . Η μανέλα boring είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο και το συναντάμε σε πολλές διαφορετικές μορφές , με κολλητά καρβιδια , με εναλλασσόμενα πλακίδια ή  και ταχυχάλυβας τροχισμένος για κατεργασία boring .   Η επιλογές είναι πολλές και πάντα έχουν να κάνουν με το κόστος . Η καλύτερη επιλογή είναι οι μανέλες με τα εναλλασσόμενα πλακίδια και καλό είναι να έχουμε μια γκάμα από μερικές μανέλες σε διαφορετικές διαμέτρους για να μπορούμε να καλύπτουμε όλες τις ανάγκες για τρύπες που θα χρειαστούμε .

Το πρόβλημα είναι πάντα για τις μικρής διαμέτρου τρύπες όπου μια  μανέλα 4 χιλ . κοστίζει 165 ευρώ σε σχέση με μια μανέλα 10 χιλ που  κοστίζει 30 ευρώ . Η λεπτή μανέλα λοιπών είναι πανάκριβη αλλά και δεν  κάνει για μεγάλη τρύπα , δηλαδή εάν έχουμε την τύχη να έχουμε μια μανέλα  4 χιλ. δεν μπορούμε να ανοίξουμε τρύπα μέχρι τα 18 χιλ. διότι η  καταπόνηση και ο κραδασμός είναι τεράστιος . άρα υπάρχουν περιορισμοί  στο τι κάνει η κάθε μια . Πάντως μια σειρά 8-10-12 με εναλλασσόμενα  πλακίδια από τον ΕΓΓΛΕΖΟΙΝΔΟ η τον ΕΓΓΛΕΖΟΚΙΝΕΖΟ σε μια καλή ποιότητα  αγοράζονται σε λογικά χρήματα και είναι απολύτως απαραίτητες.


Έχοντας λοιπών την μανέλα ανα χείρας ερχόμαστε στον τρόπο δεσίματος της στον εργαλειοδότη .

Τις περισσότερες φορές οι μανέλες boring θέλουν ειδικό εργαλειοδότη με αύλακα V αφού είναι στρογγυλές , την λύση έρχεται να δώσει πάλι ο ΕΓΓΛΕΖΟΚΙΝΕΖΟΣ με ένα καρέ όπου μπαίνει στο στρογγυλό σώμα της μανέλας και την κάνει τετράγωνη για να δένει στον απλό εργαλειοδότη.

 Όσοι πάντως έχουν ταχείας αλλαγής εργαλειοδέτες θα δουν ότι πάντα υπάρχει ειδική κεφαλή για την μανέλα boring.

   Εάν κάποιος δουλεύει με απλές μανέλες με κολλητά καρβιδια τότε είναι ακόμα πιο εύκολα τα πράγματα γιατί το σώμα τους είναι μεν στρογγυλό αλλά η κατάληξη είναι καρέ.

Manela

ΜΑΝΕΛΑ (ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ) ΚΟΛΛΗΤΟΥ ΚΑΡΒΙΔΙΟΥ ΓΙΑ BORING ΜΕ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ ΣΩΜΑ

 

Με την μανέλα ανα χείρας λοιπών  πάμε για την τρύπα super ακρίβειας που θέλουμε.

Αρχικά λοιπών  την δένουμε στον εργαλειοδότη και φυσικά φτιάχνουμε το ύψος έτσι ώστε το εργαλείο να είναι στην αξονική του τόρνου , μην ξεχνάτε ποτέ ότι εργαλείο που δεν είναι στην απόλυτη αξονική είναι  ΕΝΤΕΛΩΣ ΛΑΘΟΣ  & ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ  ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ !!! 

Αφού λοιπών το εργαλείο είναι εντάξει από ύψος  ελέγχουμε το μήκος εκτός εργαλειοδότη .  Κατά το Boring η μανέλα πρέπει να εξέχει από την άκρη του εργαλειοδότη όσο χρειάζεται για να ξακρίζει από την πίσω μεριά της τρύπα με ασφάλεια . Αν δηλαδή το κομμάτι μας έχει μήκος 20 χιλ. η άκρη της μανέλας πρέπει να είναι έξω από τον εργαλειοδότη όχι πάνω από 23-25 χιλ.

Όταν όλα είναι εντάξει πλέον ξεκινάμε την διαδικασία εσωτερικού τορναρίσματος η boring . Στην αρχή βάζουμε ένα μικρό πάσο για το trial cut και μηδενίζουμε το ταμπούρο στο σεπορτι. Με προσοχή κάνουμε το πρώτο πέρασμα και μετά με οδηγό το ταμπούρο αλλά και με συνεχή μέτρηση μεγαλώνουμε την εσωτερική διάμετρο μέχρι τα 17.7 έως και 17.8 χιλιοστά σαν να τορνάραμε ένα κομμάτι στην εξωτερική διάμετρο, δηλαδή αργά με προσοχή και με auto feed στο τελευταίο πάσο για καλοφινιρισμένη επιφάνεια .

  Βασική λεπτομέρεια είναι ότι πριν ξεκινήσουμε το boring, το μικρό σεπορτακι πρέπει να είναι σφιγμένο και η πρόωση γίνεται μόνο από την βίδα του Πάσου .

Εάν κουνηθεί το μικρό σεπορτακι από το ταμπούρο του η τρύπα θα γίνει οβάλ .

 

  Τελικά λοιπών όλα πήγαν καλά και έχουμε μια τρύπα 17.8 χιλιοστά που είναι μεν ωραία αλλά δεν είναι αυτή που θέλουμε .

 Πως θα γίνει το 17.8 χιλ. 18 χιλ. ???

σειρά έχει το αλεζουάρ ή στα ελληνικά Εγγλυφίδα ή Γλύφανο.

 (Καλά μην πάτε Σπ. Πατση και ζητήσετε εγγλυφίδα μηχανής 10 χιλ. γιατί θα σας κοιτάν σαν εξωγήινους)

  Το αλεζουάρ λοιπών είναι επίσης απαραίτητο εργαλείο σε κάθε έναν που θέλει να κάνει κατασκευές ακριβείας με σωστές τρύπες και απόλυτες διαμέτρους.

Σαν εργαλείο το αλεζουαρ χωρίζεται σε δυο κατηγορίες , χειρός και μηχανής και τα αλεζουαρ χειρός επίσης σε δυο υποκατηγορίες στα σταθερά και στα ρυθμιζόμενα.

ένα αλεζουαρ μηχανής δουλεύει και με το χέρι ενώ το ανάποδο δεν είναι εφικτό και υπάρχει κίνδυνος να μπλοκάρει και να σπάσει .

Προσωπικά πιστεύω ότι είναι καλύτερα να αγοράζουμε αλεζουάρ μηχανής μιας και κάνουν και σε μηχανή (π.χ. σε φρέζα) και με το χέρι και το κόστος είναι ίδιο .

Το μειονέκτημα που έχουν τα αλεζουαρ είναι ότι κάθε ένα είναι ακριβό και κάνει για μια μόνο διάμετρο , δηλαδή ένα αλεζουαρ είτε μηχανής είτε χειρός 18 χιλ. ανοίγει μόνο τρύπα στην ονομαστική του διάμετρο , δηλαδή στα 18 χιλιοστά . ακόμα και τα ρυθμιζόμενα έχουν πολύ μικρό εύρος  π.χ. 10.31 χιλ μέχρι 11.11 χιλ.  εκτός αυτού το κόστος στα ρυθμιζόμενα είναι ακόμα μεγαλύτερο και η ρύθμιση τους απαιτεί γνώση και έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας αλλά προϋποθέτει και εξαιρετικά μεγάλης ακρίβειας μικρόμετρο .

 Στις παρακάτω φωτογραφίες βλέπεται ένα αλεζουαρ χειρός το οποίο ξεχωρίζει από το μηχανής διότι η ουρά του έχει καρέ για να μπει κλειδί ή μανέλα για να το περιστρέψει  και ένα αλεζουαρ μηχανής το οποίο καταλήγει σε λείο κυλινδρικό στέλεχος για να πιάνει σε τσοκ αλλά και επειδή έχει μεγάλη ελικωση .

 alezoyar

ΑΛΕΖΟΥΑΡ ΧΕΙΡΟΣ ΜΕ ΚΑΡΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ

 

alezoyar 

 ΑΛΕΖΟΥΑΡ ΜΗΧΑΝΗΣ ΜΕ ΟΥΡΑ ΓΙΑ COLLETS

 

  Όπως λοιπών είπαμε πιο πάνω έχουμε φτάσει την κατεργασία του κομματιού ένα στάδιο πριν το τέλος και το μόνο που μένει τώρα είναι να κάνουμε την τελική διάνοιξη .

Παίρνουμε λοιπών το αλεζουαρ των 18 χιλ στο χέρι και ας δούμε πως γίνεται .

Με το κομμάτι δεμένο στο τσοκ από τις προηγούμενες κατεργασίες και ΧΩΡΙΣ να το έχουμε λύσει καθόλου μέχρι τώρα, τοποθετούμε στην είσοδο της τρύπας το αλεζουαρ το οποίο όπως είναι φυσικό θα φρακάρει . Κρατώντας το αλεζουαρ με το αριστερό μας χέρι σπρώχνουμε με το δεξί την κουκουβάγια στην οποία πρώτα έχουμε τοποθετήσει την πόντα να έρθει στην πίσω πλευρά του αλεζουαρ και η μύτη της πόντας να σπρώχνει το αλεζουαρ.

Εδώ πρέπει να σας πω ότι όλα τα αλεζουαρ έχουν δυο τρύπες – πονταρισιές, μια στο μπροστινό μέρος και μια στο πίσω μέρος, στο στέλεχος οι οποίες είναι για να μπαίνει στα κέντρα του τροχιστικού μηχανήματος  όταν το αλεζουάρ κατασκευάζεται και τροχίζεται στο εργοστάσιο κατασκευής .

Στην πίσω λοιπών τρύπα στο στέλεχος του αλεζουαρ μπαίνει η μύτη της πόντας .

Σφίγγουμε την κουκουβάγια στο κρεβάτι του τόρνου και πολύ ελαφρά γυρίζουμε την μανιβέλα ώστε η πόντα να σπρώχνει το αλεζουαρ τόσο ώστε να εφάπτεται καλά το αλεζουάρ αλλά ταυτόχρονα  να μπορεί να γυρίσει το τσοκ του τόρνου με το χέρι  .

Εν συνεχεία με μια τσιμπίδα ή με ένα κλειδί εάν το αλεζουαρ είναι χειρός και έχει καρέ κρατάμε σταθερό το αλεζουαρ και με το χέρι γυρίζουμε το τσοκ με το κομμάτι και αρχίζει η γλυφανση στην τελική διάμετρο των 18 χιλ.  Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζουμε ότι το αλεζουαρ εισέρχεται εντελώς κάθετα στην τρύπα και έχουμε απόλυτα κεντραρισμένο το αλεζουαρ στο κομμάτι μας .

Με προσεχτική περιστροφή του τσοκ πάντα με το χέρι και ελαφρά πίεση από το πίσω μέρος ολοκληρώνουμε την γλυφανση μέχρι το αλεζουαρ να βγει από την άλλη μεριά έχοντας εξασφαλίσει μια τέλεια διάμετρο και μια απόλυτα κάθετη τρύπα.

   Εδώ θα πρέπει να τονίσω ότι το αλεζουαρ δουλεύει όταν η τρύπα είναι δέκατα μικρότερη , εάν παράδειγμα η τρύπα ήταν 15.5 και βάζαμε αλεζουαρ 18 είναι σίγουρο ότι θα καταστρέφαμε και το αλεζουαρ και το κομμάτι .

 Σε όλη την διαδικασία που ανέφερα πιο πάνω το μυστικό είναι η απόλυτα κάθετη είσοδος του αλεζουάρ στην τρύπα.

Στο εμπόριο κυκλοφορεί από τους Κινέζους ένα απλό αλλά πάρα πολύ χρήσιμο βοήθημα το οποίο σας δείχνω σε φωτογραφία παρακάτω και λέγεται tap guide .

 Tap Guide

  Αργότερα θα μιλήσουμε σε κάποιο άλλο άρθρο για τα σπειρώματα και τα εργαλεία διάνοιξης σπειρωμάτων και εκεί θα το ξανασυναντήσουμε . Το εργαλείο αυτό δεν είναι τίποτα άλλο από μια πόντα με ελατήριο .

Βάζοντας το τσοκ τρυπανιού στην κουκουβάγια και πιάνουμε αυτή  την πόντα με τις σιαγόνες του τσοκ σαν να ήταν ένα τρυπάνι , στη συνέχεια φέρνουμε την κουκουβάγια κοντά και η πόντα με το ελατήριο πιέζει ομαλά αλλά με σωστή πίεση συνεχώς  το αλεζουάρ για να εξασφαλίσουμε την απόλυτα κάθετη είσοδο .   

 Άρα με το boring πλησιάζουμε όσο το δυνατό πιο κοντά στην τελική διάμετρο και τα τελευταία δέκατα τα κάνει το αλεζουαρ.

  Έχοντας ολοκληρώσει όλα τα παραπάνω δεν μένει παρά να βάλουμε την μανέλα σχισίματος και να χωρίσουμε το κομμάτι μας σίγουροι πλέον ότι η τρύπα είναι απόλυτα κάθετη και μετά των διαχωρισμό θα έχουμε δυο απολύτως ίδια κομμάτια τα οποία βέβαια θα τα επεξεργαστούμε περαιτέρω στην φρέζα για να φτιάξουμε τους οδηγούς μας.

    Πριν κλείσω αυτό το πρώτο άρθρο θα ήθελα να σας πω δυο ακόμη πράγματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια μας.

 ΠΑΝΤΟΤΕ τηρείται  τους κανόνες ασφάλειας, δεν αξίζει για τίποτα και για καμία δουλειά να χάσουμε ένα χέρι ή ένα μάτι , πάντοτε λαμβάνεται όλες τις απαραίτητες προφυλάξεις και ποτέ μην κάνετε τίποτα εάν δεν είστε σίγουροι ότι έχετε κατανοήσει πλήρως τον τρόπο που γίνεται και το πώς δουλεύουν τα μηχανήματα σας.

Ένας γενικός κανόνας είναι ότι εάν κάτι σας φαίνεται λάθος είναι ΣΙΓΟΥΡΑ λάθος.

Οπότε πάντα προσοχή .




Απόστολος Μπουρούσης - SV1EDY




Back
 



  ©Copyright 2010 CNChobby.gr            iMago - Unique gift - Smart Modular Personalized Lithophane Lamp